Web Analytics Made Easy - Statcounter

«شهریار بحرانی» کارگردان سینمای دفاع مقدس ضمن بیان خاطره خود از ساخت فیلم «حمله به اچ۳» اشاره کرد که سینمای جنگی غرب اهداف بلندمدت یهود را دنبال می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فیلم سینمایی «حمله به اچ3» یکی از فیلم‌های شاخص سینمای جنگ است که میدان نبرد را از زمین به آسمان برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساخت چنین فیلمی آن هم در سال‌های دهه 1370 امری ساده نبوده است و به دلیل فضای جنگی و میدانی خود که به اصول سینمای دفاع مقدس پایبند بوده و تصویری قهرمانانه از مردان نبرد علیه دشمنان بعثی داده که آنان را وادار به عقب‌نشینی می‌کند، جزو سینمای استراتژیک است.

بحرانی کارگردان این فیلم سینمایی در کارنامه سینمایی خود غیر از این فیلم آثار دیگری در سینمای دفاع مقدس مانند «رهگذر» و «پرچم» را دارد. همینطور او در سال گذشته فیلم دیگری با مضمون سینمای دفاع مقدس به نام «آفتاب نیمه شب» با محوریت فعالیت‌های شهید طهرانی مقدم پدر موشکی ایران ساخت که منتظر شرایط مساعدی برای اکران است.

با کارگردان «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» درباره فیلم «حمله به اچ3» و همینطور سینمای جنگی هالیوود و ضدجنگ ایران صحبت کردیم.

فیلمی که شهید ستاری سفارش ساخت آن را داد

* آقای بحرانی لطفا درباره زمینه ساخت فیلم «حمله به اچ3» بگویید که چه اتفاقی باعث شد تا از میان عملیات متعدد جنگی هشت سال دفاع مقدس این عملیات برای ساخت فیلم مورد توجه قرار گرفت؟

سال‌های جنگ موقعیتی استثنایی برای جوانان کشور بود که وارد فضایی بسیار پاک و خدایی بشوند، فضایی که انسان از جان و تعلقات دنیایی بگذرد و برای اهداف مقدس و رضایت اهل‌بیت(ع)، حفاظت از کیان نظام مقدس اسلام وارد میدان جنگ بشود و در هر زمینه‌ای فعالیت کند.

اگرچه ما فیلم‌سازان عموماً سوابق درخشانی مانند رزمندگان در جبهه‌ها نداریم اما با حضور در صحنه نبرد در حد بضاعت خودمان، اثرگذاری خوبی داشتیم. در آن دوران احساس کردیم که باید در این زمینه فیلم ساخت و برای همین وارد این حیطه شدیم. به آن زمان که نگاه می‌کنم احساس می‌کنم که خدا بود که مسیر را باز کرد و دست ما را گرفت و به این موضوع مقدس هدایت شدیم.

همین عملیات «حمله به اچ3» یک عملیات استراتژیک بود. شهید ستاری بنده را دعوت کردند و درباره ساخت این فیلم با من طرح بحث کردند. واقعیت این بود که چون فیلم گذرگاه را دیده بودند، برای ساخت این عملیات در قالب فیلم با من صحبت کردند.

نمایی از فیلم «حمله به اچ3»

ایشان گفتند که این عملیات درخشان را بسازیم اما وارد فضای عاشقانه و خانوادگی نشویم بلکه خود عملیات ضرورت ساخت دارد. ما نیز همین کار را کردیم و تلاش کردیم این فیلم در بهترین صورت ممکن ساخته شود. خود شهید ستاری نیز به ما در ساخت این فیلم کمک کردند و ما بخشی قابل توجه را در پادگان فیلم‌برداری کردیم، واقعاً کار سختی بود، ما برخی از اوقات تا 11 فروند هواپیما در آسمان داشتیم. آن زمان ما نیز جلوه‌های ویژه کامیپیوتری نداشتیم و برای همین ساخت فیلم کار آسانی نبود. تمام تلاش ما این بود که فیلم را در حد توان و مقدورات خودمان تولید کنیم.

این فیلم در دل خود پیام بسیار مهمی داشت که ورای اهمیت ساخت و تصویر این عملیات جنگی بود، این‌که عملیات حمله به اچ3، پیام صریح و مستقیم به اسرائیل غاصب است، این‌که به رژیم صهیونسیتی هشدار می‌دهد که در صورتی که بخواهد به ایران حمله کند، تا دورترین نقطه از مرزهای ایران هم که باشد می‌توانیم به آن حمله کنیم و عملیاتی موفق داشته باشیم.

شروع آتشین نهادهایی که کم کم آب رفتند/ گزارشی از عملکرد متولیان سینمای دفاع مقدس، از فارابی تا امور سینمایی بنیاد مستضعفانقاسمی جامی: مخالف هالیوودی کردن سینمای دفاع مقدسم/ سیمرغ با حمایت رهبر انقلاب ساخته شد

این پیام مهم برای اسرائیل بود که بداند که خودش را باید کنار بکشد. در جنگ تحمیلی 46 کشور علیه ما بودند اما اسرائیل در این میان باید به‌عنوان کشوری که در آینده فرو ریخته خواهد شد، با برپایی انقلاب فهمیده باشد که خطر بیخ گوشش رسیده است و برای همین احساس کرد که در جنگ باید از این فرصت استفاده کند و به ما ضربه بزند.

درست است که این عملیات در حقیقت هدفش نابودی و عقب‌نشینی دشمن است و در این هدف نیز موفق بود اما پیام اصلی این فیلم برای اسرائیل پیروزی انقلاب اسلامی با محوریت توان مقابله با آن بود.

اسرائیل دشمن آشکار و اصلی انفجار نور انقلاب اسلامی است و در مسیر پیشِ‌روی حرکت شیعیان به‌سمت ظهور تلاش بر مانع‌سازی دارد. این فیلم و همین‌طور فیلم «آفتاب نیمه‌شب» یک‌بار دیگر موضوع و پیام مقاومت را برای دشمنی که قصد حمله به ایران را دارد بیان کرد. در «آفتاب نیمه‌شب» روایت 17 روز حساس تاریخ جنگ را داریم که شهید طهرانی مقدم در جنگ، صنعت موشک را پایه‌ریزی کرد و باعث شد که امروز به جایی برسیم که کشور با دارا بودن صنعت موشک نقطه‌زن از امنیت کامل برخوردار باشد و دشمن نتواند که به کشور تعرض کند.

نمایی از فیلم «آفتاب نیمه شب» 

هدف‌گذاری پنهان در سینمای جنگ هالیوود علیه انقلاب و ایران

* با توجه به اینکه از پیام و هدف در سینما صحبت کردید، از مسأله پیام و هدف در سینمای جنگی هالیوود بگویید. اینکه محوریت سینمای جنگی غرب که طابقه طولانی در تولید و نمایش دارد چیست؟

غرب هنوز هم مشغول ساخت فیلم‌های جنگی است اما اهداف اولیه‌ای که از ساخت این فیلم‌ها داشت تغییر کرده است. در سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم که سینمای غرب در دست یهود و برای اهداف کافران یهود و صهیونیسم استفاده می‌شود، جهت‌گیری اصلی‌اش مظلوم‌نمایی برای اسرائیل و یهودیان است، با فیلم‌سازی مسیر تبلیغاتی را برای آنها در پیش گرفتند.اصل فکری آنها این بود که یهود در زمان جنگ جهانی دوم به‌علت رفتارهای هیتلر و حزب نازی مورد ظلم فاحشی قرار گرفته است، از رهگذر این ماجرا بحث حق و باطل مصنوعی را مطرح و این‌گونه وانمود کردند که حق طرف یهودیان است و طرف باطل نیز مخالفان اسرائیل و حکومت‌هایی است که تمایلات ضدصهیونیستی دارند.

این اهداف اولیه در سینمای جنگ در روزهای آغازین آن است اما رفته رفته به اهداف ثانویه تبدیل شد به این شرح که آمریکا بعد از سال 2000 که قصد حمله به ایران را داشت و می‌خواست که انقلاب اسلامی را به‌زعم باطل خود نابود کند، با ساخت فیلم‌هایی غرب را مظلوم معرفی می‌کرد و دلیل مشروعیت حمله به کشورهای مختلف را توجیه می‌کرد.

مثلاً فیلم «پرل هاربر» با هزینه پنتاگون ساخته شد و یا فیلم اسکندر و یا فیلم‌های دیگر که نشان می‌داد که غربی‌ها در حال تبلیغ‌اند که ایران و یا کشورهایی مانند ایران که در (به‌زعم آنها) هلال شیطانی‌اند خطرات بالقوه‌ای برای جهان دارند که ما غربی‌های منجی عالم باید جهان را با حمله به آنها و نابودی آنها نجات بدهیم.

 

این فیلم‌ها که تعدادشان زیاد بود، با حمله آمریکا به عراق و افغانستان همین‌طور تعدادشان زیادتر شد و هدف خصمانه غرب نسبت به ایران را حتی در آثار مضحکی مانند 300 نشان می‌داد، فیلمی سرتاسر انحراف و دروغ برای اینکه غرب بگوید باید ایران اسلامی را نابود کند.

به‌نظر من این موضوع به‌عنوان یک هدف‌گذاری پنهان در تمام فیلم‌های جنگی غربی وجود دارد و در زمان حاضر در فیلم‌های جدید جنگی نیز این هدف‌گذاری نیز دیده می‌شود، برای همین هدف اصلی سینمای جنگی امروز هالیوود این است.

فیلم دیگری که این هدف اصلی را به‌صراحت بیان کرده است فیلم «جعبه درد» است که در آن جهان اسلام را به‌عنوان دنیایی از تروریسم و خشونت نشان می‌دهد و سربازان آمریکایی را که در کشورهای دور از وطن در حال جنگ‌اند و اهداف امپریالیستی را دنبال می‌کنند به‌عنوان منجیان قرن جدید قلمداد می‌کند و این فیلم‌ها طوری تداعی می‌کنند که هروقت اسم اسلام بیاید، مترادف با خشونت و وحشی‌گری و داعش نامیده شود، در حالی که داعش با منطق خود آنان و دست‌پرورده آنان است.

پوستر فیلم «مهلکه»

فیلمسازان ضدجنگ ما در زمین بازی دشمن افتاده‌اند

* چرا چنین نگاهی در سینمای جنگی ما وجود ندارد و جای خود را به سینمای ضدجنگ داده است؟

از آن طرف در داخل کشور متأسفانه جریانی را شاهدیم که به‌دنبال ساخت دفاع مقدسند اما چون جذابیت دراماتیک برای آنها مهم است اهداف اصلی و راهبردی سینمای دفاع مقدس را فراموش می‌کنند و در نتیجه فیلم‌هایی ساخته می‌شود که در آنها درد و رنج ناشی از جنگ و صحنه‌های کشتار و قتل رزمندگان و مردم دیده می‌شود و در کل صحنه‌‌ای را می‌سازد که صحنه ضدجنگ است و مخاطب با دیدن این فجایع و دردها به‌طور کلی از مقابله و دفاع رویگردان می‌شود و نسبت به اینکه بخواهد مقابل دشمن مقاومتی کند سرد می‌شود، باید اذعان کرد که این یک جنگ روانی است که برخی از فیلم‌سازان داخلی ما آن را ادامه داده‌اند که در آن دیگر تمایلی برای دفاع وجود ندارد.

البته این بحث عمیقی است چون انسان کلاً نسبت به دشمنان داخلی و خارجی خودش باید مقاومت داشته باشد، این موضوع از آموزه‌های قرآنی است که انسان مقابل شیطان و نفس خودش و بدی‌ها باید مقاومت و مقابله کند و به‌سمت تعالی و پاکی‌ها برود و باید انسان در روزهای سرگشتگی و حیرت دنیا مبارز و جنگجو باشد. در این دنیا انسان باید یک رزمنده قوی و پرامیدی باشد که لحظه به لحظه با دشمن داخلی و بیرونی‌اش بجنگد، هم در جهاد بیرونی و هم در جهاد اکبر موفق باشد.

این اهداف‌گذاری باید در سینمای دفاع مقدس باشد تا به‌اشتباه فیلمی را نسازیم که در جبهه دشمن سربازی کنیم.

ده‌نمکی: سینمای دفاع مقدس احتیاجی به تخیل ندارد/ سینمای جنگ کار بخش خصوصی نیستنسل فیلمسازان ما قربانی سیاست‌گذاران فرهنگی کشور شدند/ مرزهای سینمای دفاع مقدس بعد از جنگ به سینمای سیاسی منتقل شدگفتمان سینمای دفاع مقدس|حذف قهرمان در سینمای ایران از سیاست‌های دولتِ روحانی است/ در حال جنگ رسانه‌ای هستیم

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای دینی دفاع مقدس سینمای ایران سینما دفاع مقدس سینمای ایران سینما سینمای دفاع مقدس آفتاب نیمه شب سینمای جنگ سینمای جنگی شهید ستاری حمله به اچ3 برای همین ساخت فیلم فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۴۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، این روزها گوشی‌های هوشمند به یار و همراه همیشگی بزرگ و کوچک تبدیل شده و هرکسی در گوشه و کنار و موقع فراغت مشغول بالا و پایین کردن صفحه گوشی و بازی کردن با آن است. خوشبختانه در سالهای اخیر بازی‌های موبایلی جای خود را در میان مردم باز کرده و استقبال خوبی از آن‌ها صورت گرفته؛ چرا که مطابق با ذائقه مردم طراحی و ارائه شده‌اند. یکی از این بازی‌ها «امپراتور‌های قلابی»است که به عنوان بهترین بازی موبایل و تبلت در فستیوال «گیم کانکشن ۲۰۲۴ آمریکا» شناخته و کاندید دریافت جایزه در بخش «بازی سال منا» شده است. به همین دلیل به سراغ مهرداد رضایی سازنده این بازی رفتیم و با وی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: لطفا درباره بازی «امپراتور‌های قلابی» توضیح دهید.

رضایی: نخستین و اصلی‌ترین من بازی «آناهیتا» بود که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد و در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در ۲بخش بهترین داستان و بهترین بازی ماجرایی نامزد شد. بعد از آن، بازی ماجرایی محض و کمدی «فقط چپ را بگیر» یا (Just take your left) را ساختیم. و در نهایت مهمترین و موفق بازی که توانستیم بسازیم «امپراتور‌های قلابی» است که بالای ۵ شخصیت دارد که گیمر مدام بین آنها سوییچ می‌کند. هر کدام از این کاراکترها در دنیای خود فکر می‌کنند که خیلی زرنگ هستند و چون داخل یک آپارتمان زندگی می‌کنند مدام مزاحم هم می‌شوند به نوعی فکر می‌کنند قدرت برترند اما در اصل همه آنها پوشالی و توهم‌زده هستند. 

هم بازی کنید و هم انیمیشن ببنید

آنا: وجه تمایز این بازی با دیگر بازی‌ها چیست؟

رضایی: وجه تمایز این بازی با سایر بازی‌ها این است که هم می‌توانید بازی کنید و هم انیمیشن ببینید و داستان را به صورت بازی جلو ببرید. در یکی از فستیوال‌ها یکی از منتقدان ژاپنی گفته بود ما برای نخستین بار شاهد بازیی هستیم که صرفا بازی نیست و کارتون است و با نداشتن محدودیت سنی همه می‌توانند از آن لذت ببرند. این بازی در فستیوال «گیم کانکشن۲۰۲۴امریکا» برنده جایزه بهترین بازی موبایل و تبلت و در «منا گیم آوارد» در بخش بهترین بازی سال نامزد دریافت جایزه شد. گفتنی است این دوره رقابت‌های در فستیوال منا با حضور بازی‌های مطرح از کشورهای آمریکایی و اروپایی برگزار شد.

                   

آنا: این بازی چقدر در بین گیمرها طرفدار دارد؟

رضایی: این نوع بازی‌های ماجرایی چون نیاز به فکر کردن دارد،مخاطب‌های خاص خودش را دارد. این بازی در کافه بازار امتیاز کامل را گرفته و در سایت گیم خارجی روی سایت itch.io فروش خوبی داشته است، اما واقعیت این است که مخاطبان زیادی ندارد، کسی که با موبایل بازی می‌کند دوست دارد یک بازی را به‌سرعت تمام کند و جایی را منفجر کند یا کارهایی از این دست انجام دهد و سرگرم شود. درحالی‌که بازی‌ها ماجرایی، فکری هستند و عموم گیمرها علاقه چندانی به آن نشان نمی‌دهند.

مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان

آنا: هدف شما از بازی‌سازی چیست؟

رضایی: متاسفانه یا خوشبختانه در این صنعت به دنبال پول نیستم و برای دل خودم بازی می‌سازم. بنابراین در درجه اول بازی می‌سازم که خودم راضی شوم و بیشتر به دنبال کشف دنیاهای جدید ذهنم هستم نه تکرار بازی‌های ساخته شده در دنیا، بلکه فکرهای خودم را خیلی بیشتر دوست دارم حتی اگر برایش مخاطب هم پیدا نشود؛ چون مخاطب بازی‌هایم باید اهل فکر کردن باشند. در درجه بعد مطرح شدن نام ایران در سراسر جهان تمام دغدغه من است. اسم ایران در تمام بازی‌ها ثبت شود و امضای کار باشد. در بازی بعدی که قرار است ارائه شود و سناریوی آن تقریبا به طور کامل نماد‌های ایرانی استفاده شده که می توانیم درگفت‌و‌گویی مفصل به جزئیات آن بپردازیم. خوشبختانه تجهیزات لازم در کشور وجود دارد که بتوانیم این صنعت را توسعه و گسترش دهیم و نیاز به مهاجرت نباشد.

آنا: در حال حاضر ایران در صنعت بازی‌سازی چه جایگاهی دارد؟

رضایی: با توجه به اینکه من گیمر بازی‌های موبایلی نیستم، اما وضعیت بازی‌های موبایلی در ایران خوب است و بازی‌های کارتی، پازل و فکری به خوبی مورد استقبال قرار گرفته و رشد خوبی داشته. خوشبختانه بازی ساز‌های ایرانی در عین حال که شرکت‌های بزرگی نیستند و حمایت‌های چندانی نداشتند اما بازی‌‎های خوبی ارائه کردند.

ورزشکاران در اولویت هستند تا هنرمندان

آنا: با چه چالش‌هایی در این زمینه مواجه هستید و چه انتظاری از متولیان دارید؟

رضایی: چالش شخصی من پیاده‌سازی افکارم در جهت طراحی و ارائه بازی‌های جدید است؛ اما چالش دیگر این است که از نهادهای متولی انتظار دارم که بازی‌سازان را همچون ورزشکاران مورد توجه قراردهند، هنرمندان واقعا مهجور واقع شده‌اند. این حمایت‌ها هم لزوماً مادی نیست. شما ببینید وقتی یک کشتی‌گیر قهرمان می‌شود چقدر در رسانه‌ها مطرح می‌شود. درحالی‌که یک بازی‌ساز در رسانه‌ها دیده نمی‌شود. اگر تبلیغات و حمایت‌های کافی صورت بگیرد ما می‌توانیم بازی‌ها را با قیمت‌های بهتر و با تعداد بیشتری به فروش برسانیم؛ زیرا انیمیشن هزینه‌براست و نیازمند تأمین مالی است.

اگر بخواهیم انیمیشن‌ها را ارتقاء دهیم نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم از سوی دیگر ما برای بازی‌سازی در کشور تهیه کننده کم داریم؛ زیرا ترجیح می‌دهند فیلم بسازند که خروجی خوبی از لحاظ مالی داشته باشد. ساخت انیمیشن دو سال زمان می‌برد و معلوم نیست در آخر فروش خوبی داشته باشد یا خیر؟ پس حق دارند محتاطانه عمل کنند و پول را جایی سرمایه گذاری کنند که خروجی بهتری داشته باشد.

دیسکورد فضایی برای تبادل نظر بازی سازان/ علت از دسترس خارج شدن آن چیست؟

مسئله دیگر از دسترس خارج شدن سایت «دیسکورد» است این شبکه گیم شبکه بسیار خوبی جهت تبادل نظر بین بازی سازان در سراسر جهان بود که در آن بازی سازان مطرح دنیا به صورت برخط و آنی پاسخ سوال افراد را می دادند که خود این موضوع به رشد بازی سازان داخلی کمک بزرگی می‌کرد. به نظر من بهتر است در این زمینه تجدید نظری صورت بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واگذاری زمین در دیلم و تنگستان برای ساخت مسکن ویلایی
  • ترکیب دل‌انگیزی از ایران و عراق و افغانستان
  • برگزاری یادواره روحانی شهید سیروس در لنده
  • مهم‌ترین هدفم در بازی‌سازی بالابردن نام ایران در جهان است
  • از شرافت فوتبال دفاع می‌کنیم‌/ هر روز باید دنبال زمین تمرین می‌گشتیم
  • مهمترین هدفم در بازی سازی بالا بردن نام ایران در سراسر جهان است
  • رضایت استاندار قزوین از اجرای طرح «دختران حاج قاسم»
  • معرفی هیات انتخاب اولین جشنواره خیمه‌شب‌بازی
  • اختصاص ۸۲ میلیاردتومان اعتبار برای ساخت پروژه دفاع مقدس در گلستان
  • ضرورت الگوسازی و معرفی بانوان ایثارگر و شهید به نسل جوان